Çevreye zararlı sübvansiyonlardan kimler yararlanıyor?

Muqe

New member
Notun yazarı Enrico Franzetti'dir.

Çevreye Zararlı Sübvansiyonlarda (SAD) yapılan kesintiler genellikle yeni harcamalar veya vergi kesintileri için mükemmel bir teminat kaynağı olarak görülüyor. Ekolojik geçişe bağlılık göz önüne alındığında buna kim karşı çıkabilir? Muhalefetin son Bütçe Kanunu'nda yaptığı değişiklikler arasında, PD, 5 Yıldız Hareketi, AVS, Eylem ve +Europa'nın sağlık harcamalarındaki artışı finanse etme önerisi de dahil olmak üzere pek çok kişi SAD'yi teminat kaynağı olarak kesti (bağlantıya bakınız). Ancak bu öneriler genel olarak hangilerinin kesilmesi gerektiğini belirtmeksizin resmi SAD listesine atıfta bulunmaktadır. Peki SAD kesintisinden kim etkilenecek?

SAD Kataloğu


Kanun no. 28 Aralık 2015 tarih ve 221 sayılı Kararı ile Çevre ve Kara ve Deniz Koruma Bakanlığı'na (şu anda Çevre ve Enerji Güvenliği Bakanlığı) bir “Çevreye zararlı sübvansiyonlar ve çevreye olumlu sübvansiyonlar kataloğu” (bundan sonra Katalog olarak anılacaktır) hazırlaması talimatı verilmiştir.1 Kanun, Kataloğun her yılın 30 Haziran tarihine kadar güncellenmesini gerektirmesine rağmen, 2023 yılında herhangi bir güncelleme sunulmamış ve yalnızca Aralık 2024'te bir mevzuata uygun olarak sunulmuştur. PNRR'nin “dönüm noktası”, uluslararası piyasalarda doğal gaz enerji fiyatlarındaki ani artışla başa çıkmak için enerji sübvansiyonlarındaki artış nedeniyle anormal bir yıl olan 2022'ye ilişkin veriler yayınlandı. Bu güncelleme (bağlantıya bakın) 24,2 milyar (2021'den %15 daha fazla) için 55 SAD belirledi. Sübvansiyonlar beş kategoriye dağıtıldı: Tarım ve Balıkçılık, Enerji, Ulaştırma, İndirimli KDV ve Diğer Sübvansiyonlar. Ancak bu döküm, sübvansiyonlardan yararlananları belirlemek için fazla genel olduğundan bu kişileri yeniden sınıflandırdık (Tablo 1).






Yararlanıcılar belirlendikten sonra SAD kesintilerinin siyasi açıdan zor olacağı açıktır. 2022 yılı itibarıyla şirketler arasında ana faydalanıcılar şöyle:

  • ÖTV ve KDV indirimi olarak 1,7 milyar dolar alan çiftçiler;
  • 1,1 milyar dolarlık dizel tüketim vergisinin geri ödenmesiyle nakliyecilere;
  • ücretsiz CO2 emisyon izinleri ve bazı enerji vergisi indirimleri alan imalat şirketleri (3,9 milyar);
  • Enerji geri kazanımı olmadan atıkları çöp sahasına gönderen şirketler 0,9 milyar KDV indiriminden yararlanıyor.
Bu kalemlerde yapılacak kesintiler, İtalyan ürünlerinin rekabet gücünü etkilediği yönündeki suçlamalara yol açacaktır. Karayolu taşımacılığında, bunların genellikle küçük işletmeler olduğu gerçeği de vardır. 11,1 milyar ailelere gidiyor, özellikle:

  • KDV indirimi yoluyla birinci veya ikinci ev olarak lüks olmayan ev satın alanlar (5,6 milyar);
  • ev elektriğini ilk evinde tüketenler (%10 KDV: 3,1 milyar);
  • sadece kısmen vergilendirilen yan hak olarak şirket arabalarını alanlar (1,2 milyar).
İlk iki madde muhtemelen politik açıdan en hassas olanlardır. Son olarak, ulaşım araçlarının kullanıcılarına fayda sağlayan sübvansiyonlar vardır:

En büyük kalem, dizele uygulanan ÖTV'nin benzine göre daha düşük olmasıdır (3,1 milyar). Geçtiğimiz sonbaharda Bütçe Kanunu'nda zaten bu yönde gidiyormuşuz gibi göründüğünü gördüğümüz gibi, konunun hassas olmasına rağmen hükümet bu kalemi azaltma niyetinde görünüyor (aşağıya bakınız);

geri kalanı, büyük ölçüde uluslararası sözleşmelerden kaynaklanan, hava, deniz, demiryolu ve taksi taşımacılığına ilişkin bir dizi sübvansiyondur (2,1 milyar). Bunlar bir miktar manevra alanı sağlıyor ancak tek taraflı kesintiler, arzın diğer ülkelere kaydırılması etkisine sahip olacak.

Kataloğun son baskısında enerji krizi nedeniyle SAD'lerdeki artış temel olarak iki sübvansiyona atfedilebilir: evsel kullanıma yönelik elektriğe yönelik KDV indirimleri (1,3 milyar arttı) ve tahsis edilen ETS kotalarının ücretsiz olarak serbest bırakılması ( +1,3 milyar). 2022'den itibaren kaldırılan endüstriyel kullanım amaçlı elektrik imtiyazlarının yerini Sostegni-ter kararnamesi de dahil olmak üzere acil durum tedbirleri aldı. Ancak bu önlemlerin mali etkileri, doğası gereği geçici olduğundan Katalog tarafından izlenen sübvansiyonların tahminine dahil edilmemiştir.

En son gelişmeler


Enerji fiyatlarındaki düşüşle birlikte 2023 ve 2024 yıllarında SAD'ların da azalması muhtemel. 2025 Bütçe Kanunu, yan hakların eksik vergilendirilmesi şirket araçları için, çöp sahasına mal gönderen şirketler için ise fayda 148 milyon.

Siyasi zorluklara rağmen, PNRR'nin Aralık 2025'e kadar en az 2 milyar kesinti öngörmesi ve sübvansiyonları 2030'a kadar 3,5 milyar daha azaltmak için bir zaman çizelgesi oluşturulmasıyla hükümetin SAD'ı azaltması gerekecek. Orta Vadeli Bütçe, mali giderlerde toplam 7,3 milyarlık bir azalmanın sağlanmasında 3,5 milyarlık kesinti de dahil olmak üzere bu taahhüdü kapsamaktadır ve dizel ve motorin vergilendirmesinin yeniden düzenlenmesine yönelik planlar içermektedir. gaz.