Çin, Almanya ile rekabet ediyor: “Otomobil üreticileri tetikte”

RAM

New member



IAA’da Alman otomobil üreticileri özellikle Çin’den gelen rekabetle ilgileniyor. Genç start-up’ların e-arabaları daha ucuz ve iyi satılıyor. Bu çifte sorun haline gelebilir.


Federal Şansölye Olaf Scholz bu yıl IAA otomobil fuarını göz bandıyla açıyor. Ancak yine de en önemli endüstri trendlerinden biri göz ardı edilemez: Çinli otomobil üreticileri bu sefer her zamankinden daha fazla mevcut. Özellikle elektrikli otomobiller söz konusu olduğunda Avrupalı üreticilerin biraz ilerisindeler.


Çinli üreticiler iki pazarda Alman otomobil üreticileri için tehdit haline geliyor: Almanya ve Çin’de. Alman üreticiler bu nedenle milyarlarca dolarlık katma değeri kaçıracaklarından korkuyor ve politikacılardan yardım talep ediyor.


Almanya’da Çin arabalarına olan talep hala düşük ancak şimdiden gözle görülür şekilde artıyor. Federal İstatistik Ofisi’ne göre, Çin üretimi e-otomobillerin pazar payı geçen yıl yüzde 7,8 iken 2023’ün ilk çeyreğinde zaten yüzde 28’di. Ancak bu, uygun koşullar nedeniyle Çin’de üretilip daha sonra Avrupa’ya gönderen Avrupalı üreticilerin arabalarını da içeriyor.


Almanya’nın e-otomobil payı düşük


Ancak bunun Volkswagen, BMW veya Mercedes-Benz gibi Alman şirketlerini rahatlatması pek olası değil. Özellikle Çin’de yerli araçlar şimdiden olumlu karşılanıyor ve e-otomobillere olan talep artıyor. 2025 yılına kadar Çin’de satılan arabaların yaklaşık beşte biri elektrikli veya hibrit olacak.


Bu, Alman üreticiler için bir sorun çünkü Asya ve özellikle Çin, uzun zamandır büyük bir büyüme pazarı olarak görülüyor. Geçen yıl Alman üreticiler Çin’de 4,4 milyon otomobil sattı. Bunlardan sadece 200.000’i elektrikli otomobildi. Aynı zamanda Çin e-otomobil pazarı da 5,7 milyon araç büyüdü. Pek çok genç Çinli start-up’ın devreye girdiği yer burasıdır ve bu yılki IAA’ya kendinden emin bir şekilde katılıyorlar.


BYD, MG, XPeng – piyasadaki yeni isimler


Start-up hakkında konuşmak markaya yakışır BYD (Hayalini İnşa Et) artık pek uygulanabilir değil. 1995 yılında akü uzmanı olarak kurulan şirket, 2003 yılından bu yana otomobil üretiyor ve şu anda dünyanın en büyük e-otomobil üreticilerinden biri. Avrupa’da en çok elektrikli otobüslerle tanınır.


Gelecekte önem kazanabilecek diğer markalar ise eski İngiliz şirketidir. MG2007 yılında Çinli tedarikçi SAIC tarafından satın alınmıştır. Marka bilinirliği nedeniyle şu anda Avrupa pazarında en iyi yerleşmiş Çinli üretici konumundadır. XPeng 2021’den beri İskandinavya’da da temsil ediliyor ve Tesla’nın Çin’deki en büyük rakibi olarak kabul ediliyor.


Eski elektronik üreticisi Geely 2010 yılında İsveçli otomobil üreticisi Volvo’yu satın aldı. O tarihten bu yana Geely, genç ve ağ bağlantılı bir kitleyi hedefleyen Lynk&Co markasını Avrupa için piyasaya sürdü. Geely ayrıca 2021 yılında piyasaya sürülen ve bugüne kadar Çin’de 140.000 araç satan Zeekr markasının da sahibidir.


Bazı şirketler şimdiden çok daha uzun bir geçmişe bakabilir: dongfeng Otomobil fuarında Avrupa pazarına yönelik iki model sunuyor. 1969 yılında kurulan şirket, otomobil ve kamyon üretiyor ve ancak son yıllarda büyüyerek Çin’in en büyük geleneksel ve elektrikli otomobil üreticilerinden biri haline geldi.


Diğerleri hala piyasada taze. sıçrama motoru Avrupa’da hala büyük ölçüde bilinmiyor. Ancak Çin’de şirket ayda yaklaşık 10.000 araç satıyor.


Artık yapamayana kadar fiyat savaşı


Pek çok Çinli üretici, otomobillerini Avrupalı rakiplerinden çok daha düşük fiyatlarla sunuyor. Bu nedenle VW bir süredir fiyatı sıkılaştırıyor ve Çinli müşterilere önemli fiyat indirimleri sağlıyor. Çin yönetim kurulu üyesi Ralf Brandstätter, Reuters haber ajansına yaptığı açıklamada, e-araçlar için geçen yıl başlatılan maliyet düşürme programının artık meyvesini verdiğini söyledi. “Örneğin ID.3 ile bu avantajları doğrudan müşterilerimize aktardık” diye ekledi. Rakamlarla bakıldığında bu, ID.3’ün özel bir kampanya kapsamında yaklaşık 16.000 Euro’ya eşdeğer bir fiyatla satışa sunulduğu anlamına geliyor. Almanya’da arabanın fiyatı temel konfigürasyonda 40.000 Euro’nun biraz altında.