Halk Sağlığı: Bekleme Listelerinde Ulusal Platformdan İlk Veriler

Muqe

New member
(Gianmaria Olmastroni, Gilberto Turati)

Ulusal bir portal, 2025'in ilk aylarıyla ilgili teşhis ziyaretleri ve uzman sınavlar için bekleme süreleri hakkında resmi verileri toplayan birkaç gündür çevrimiçi olmuştur. Bu verilerden, ulusal sağlık hizmetinin hizmetlerin sadece yarısı için maksimum bekleme sürelerine (aciliyete göre belirlenen) nasıl saygı duyduğu ortaya çıkıyor gibi görünüyor. Diğer yarısı için durum kritiktir: acil servislerde, zamanlarda sağlanan hizmetlerin payı sadece birkaç sınav ve ziyaret için% 75'e ulaşır; Daha az acil performanslar için, neredeyse hiçbiri bu eşiğe ulaşmaz. Portal tarafından sağlanan veriler çok sınırlıdır: kaydedilen maksimum zamanlar hakkında bilgi vermemenin yanı sıra, yalnızca ulusal ve bölgesel olmayan veya tek bir yapıdaki veriler gösterilmiştir, bu da vatandaş için çok az yararlıdır.

Portalın aktivasyonu, geçen yaz bekleme listelerini azaltmayı amaçlayan büyük bir kararname tarafından öngörülen önlemlerden biridir. Sağlanan diğer önlemlerden, hizmetlerin sağlanmasını denetleyecek ve bölgeler tarafından liste yönetim sisteminde, sürekli usulsüzlükler durumunda bunları değiştirme olasılığı ile kurulması, uzun bir süreçten sonra onaylanmıştır. Tek Rezervasyon Merkezi'ndeki (Kupa) tüm operatörlerin üyeliği ve sağlık personeli için harcama çatılarının üstesinden gelmek devam ediyor.

İtalya'da ve diğer ülkelerde, sağlık performansı almak için bekleme süreleri çok uzun olabilir. 2024'te İtalyanların% 6,8'i, uzun bekleme listeleri nedeniyle ihtiyaç duyduğu teşhis ziyaretlerini veya uzman sınavları terk ettiğini bildirdi. Bu yüzde son yıllarda önemli ölçüde artmıştır (2019'a kıyasla +4 puan ve 2023'e kıyasla +2.3). Kısmen, bekleme listelerinin uzatılması, birçok performansın ertelenmesi nedeniyle, sonraki yıllarda talebi şişiren pandeminin doğal bir sonucu olabilir. Kısmen soruyu yönetmede ve bu nedenle uygun ve uygun olmayan performans arasında ayrım yapmada yapısal zorluklar vardır.

Geçen yaz hükümet, bekleme sürelerini azaltmayı amaçlayan bir önlem başlattı. Kararname, bölgelerin verilerini standartlaştırmayı ve vatandaşı sınav veya ziyaret için bekleme süreleri hakkında bilgilendirmeyi amaçlayan bir “Ulusal Bekleme Listeleri” platformunun kurulması da dahil olmak üzere farklı önlemler içeriyor. Sorunlardan biri aslında bekleme sürelerinde bilgi ve şeffaflık eksikliğidir: sadece bazı bölgeler verileri sitelerinde yayınlar ve bunlar birbirleriyle tutarlı değildir.

Platformun ilk versiyonu, 25 Haziran 2025 tarihinde, kararnamenin aciliyeti göz önüne alındığında, kararnamenin onaylanmasından yaklaşık bir yıl sonra, Bölgesel Sağlık Hizmetleri Ajansı'nda Agenas web sitesinde yayınlandı. Bu not, platformda bulunan bekleme listelerindeki verileri, portalın kritik sorunlarını ve kararname tarafından öngörülen diğer müdahalelerin uygulanmasının durumu açıklanmaktadır.

Veriler


Platform tarafından sunulan verilerle ilgili ilk gözlem, verilerin bölgeler tarafından iletilmesine rağmen, bunların yalnızca ulusal düzeyde mevcut olmasıdır. Zamana belirli yapılarda veya en azından yerel veya bölgesel düzeyde danışamayan platform, bu nedenle vatandaş için hala çok yararlı değildir. Gelecek versiyonlar verilerle en ayrıntılı düzeyde planlanmaktadır, ancak ne zaman mevcut oldukları açık değildir. Her ziyaret veya sınav için şu anda üç değer belirtilmiştir: hizmetlerin% 25'i kaç gün içinde, kaç yarısında (bu nedenle medyan bekleme) ve hizmetlerin% 75'inde gerçekleştirilir. Portal, vatandaş için belirsiz olan istatistiksel bir dili kullanmanın yanı sıra, maksimum süreleri göstermez; Şeffaflık hedefi göz önüne alındığında bir başka ciddi eksiklik.

İşte on ziyaretin (TAV.1) verileri ve en yaygın dört öncelikli sınıfın performansı, en acil olandan eksiden ayırt edilen 2025'in ilk beş ayının ortalaması olarak ifade edilen en yaygın yirmi testlerin (TAV.2) verileri. Örneğin, maksimum aciliyetle (ilk üç sütun) ilk ürolojik ziyarette (TAV.1'in son satırı), hizmetlerin% 25'i gün boyunca (0 gün), iki gün içinde% 50 ve 4 içinde% 75 gerçekleşir.






Her kategori için maksimum süreler sayılır mı? En acil performanslarda, bunlar üç gün olmalıdır. En yaygın on ziyaretten dokuzunda, sınıra en azından yarıya sayılır. Ancak, bu ziyaretlerin sadece dördünde, zaman içinde rezervasyon kotası%75'e ulaşır. Sınavlar için, performansın en az yarısı zamanında gerçekleşir, ancak bu sadece sekiz durumda bu rezervasyonların dörtte üçü için gerçekleşir. En kritik durum, olaylarda üç günlük sınıra asla saygı duyulmadığı kolonoskopi ile ilgilidir: Hastaların yarısı bir aydan fazla bekler (44 gün) ve sadece Mayıs ayında, dört ziyaret için beklemenin en az 190 gün olduğu düşünüldüğünde.

Ziyaret veya sınavın 10 gün içinde yapılması gereken ikinci acil sınıf için durum kötüleşir. Kolonoskopi bir yana, rezervasyonların en az yarısı hem ziyaretler hem de sınavlar için planlanan zamanlarda yapılır. Bununla birlikte, hiçbir ziyaret veya muayene için (göğsün radyografisini kaldırmış olan), dört vakanın en az üçünde (yani rezervasyonların% 75'inde) zamanlara saygı duyulur. Ayrıca, ziyaretlerle ilgili olarak, 20 günlük beklemeyi aşar, bu da beklenen maksimum sınırın iki katıdır.






“Düşük aciliyet” sınıfına gelince, en yaygın sınavlar için, kolonoskopi bir yana, hizmetlerin en az yarısı 60 maksimum gün içinde, ancak 20 kez sadece yedi kişiden sadece yedi kişi vakaların en az% 75'inde. Sınır 30 gün olduğu ziyaretlerde durum kötüleşir: sadece iki durumda (ortopedik ve rehabilitasyon ziyaretleri) rezervasyonların en az yarısında sürelere saygı duyulurken, zamandaki ziyaret yüzdesi%75'e ulaşmaz. En uzun beklentiler dermatolojik, göz ve geriatrik ziyaretler için kaydedilir ve bazı durumlarda 170 gün beklemeyi bile aşan zirvelerle.

“Acelement olmayan” performansın çerçevesi benzerdir: tüm sınavlar için (her zaman kolonoskopi hariç) medyan beklemesi 120 gün sınırın bir parçasıdır, ancak sadece onda vakaların% 75'inde sınır saygı duyulur. On ziyaretin hepsi hastaların en az yarısının sınırına girer, ancak sadece üçü dört rezervasyondan en az üçünde maksimum süreye saygı duymayı başarır.

Kararnamenin uygulama durumu


Toplam altı uygulama kararnamelerinde ihtiyaç duyulan ve bunların ikisi hala kabul edilecek ve dördü yayınlanacak şekilde bekleme listelerinde yasa tarafından öngörülen diğer önlemler. Yayınlanan tüm kararnameler için evlat edinme, beklenen son tarihten dört ay sonra gerçekleşti.

Yayınlananlardan ikisi, platformun bölgesel veriler ve sağlık üzerindeki diğer istatistiksel akışlarla tutarlılığını garanti etmeyi amaçlarken, Avrupa uyum politikaları bağlamında sağlık altyapılarına yatırımlar için bir eylem planı tanımlamaktadır.

Son evlat edinme kararnamesi en alakalı ve dikenlidir, çünkü merkezi hükümetin imtiyazlarına göre bölgesel özerklik alanlarının tanımına girer: hizmet ve sağlık hizmetlerinin sağlanması ve yönetim sistemi yönetim sisteminin doğru işleyişi üzerinde ulusal bir doğrulama ve kontrol kurulmasının kurulmasıyla ilgilidir. Vücut, bölgesel sağlık üzerinde kontrol yapma gücüne sahiptir ve bölgelerin hizmetlerin performansına bilgi göndermesi gerekmektedir. Sürekli düzensizlikler bulunursa, beden bir tür komiser uygulayarak sorunun yönetimindeki bölgelerin yerini alabilir. Örneğin, iyi bilinen bir düzensizlik, yasağı birden fazla yasa tarafından sağlanan rezervasyonların kapatılmasıdır.

Eyalet ve bölgeler arasındaki vücudun yöntemleri ve müdahale süreleri üzerindeki anlaşma, onu faaliyete geçirmesi için gerekli, sadece 12 Haziran'da yasanın yayınlanmasından yaklaşık bir yıl sonra geldi. Uygulama kararnamesi, sürekli düzensizliklerin ilk raporunu takiben, bölgelerin gözlemleri sunmak ve sorunu bağımsız olarak çözmek için dört aya kadar olmasını öngörmektedir. Çözülmemesi durumunda, vücut sorunu yönetmekten sorumlu olacaktır.

Yasanın iki merkezi önlemi hala devam ediyor: yani:

• Rezervasyonların yönetimini ve her şeyden önce tek Rezervasyon Merkezi (Kupa) Bölgesinde tüm operatörlerin üyeliğini optimize etmenizi sağlayan bir dijital sistemin aktivasyonu, böylece bağlı özel operatörlerin gündemi kupanınkine denk geliyor. Birincisi, teknik endikasyonları içeren Sağlık Bakanlığı'nın bir kararnamesi gereklidir, ikincisi bölgelerin gerçek uygulaması için. Görünüşe göre hareket edecek tek bölge Lombardiya idi: Komiser Bertolaso'ya göre, merkezi sistem 2026'nın sonuna kadar faaliyete geçmelidir.

• Çatının sağlık personeli için harcamaya yürürlükten kaldırılması ve üç yıllık personelin ihtiyaçlarına dayanarak masrafı belirleme yönteminin getirilmesi. İhtiyaçları tanımlama metodolojisi, belirli bir son kullanma değeri olmayan ve iz olmayan bir veya daha fazla kararnameye devredilir. İkincisinin yokluğunda, mevcut mevzuat uygulanmaya devam etmektedir: her yıl, personel için harcama sınırı, bir önceki yılın harcamalarından ve bölgesel sağlık fonunun bir önceki yıla kıyasla% 10'undan oluşmaktadır.

Sonuç


Platformun bekleme listelerinde yayınlanması, şeffaflık ve vatandaşlar için bilgi kullanılabilirliği açısından ilk adımdır. Şu anda, hala embriyonik, vatandaş için çok yararlı değildir, çünkü bölgeye ve yapıya göre spesifik verileri sağlamaz. Sağlık sistemi, hizmetlerin yaklaşık yarısı için maksimum bekleme süresine saygı duyar. Diğer yarısı için durum karmaşıktır: acil durum performansı, Times'da sağlanan hizmetlerin payı, en yaygın ziyaretlerden on tanesi ve en yaygın olanlar arasında 20 sınavdan sekizi için% 75'e ulaşır; Daha az acil hizmetlerde, neredeyse hiçbir performans Times'a saygı eşiğine ulaşmaz. Devlet ve ulusal doğrulama ve kontrol organının kurulması konusundaki bölgeler arasındaki anlaşma, en azından kağıt üzerinde, hükümetin bekleme listeleri sorununa dikkatinin bir sinyalidir. Pratik uygulamayı görme ve devletin gerçekte neler yapabileceği ve bölgelerin neler yapabileceğine dair gerçek sınırların ne olduğunu anlama meselesi olacaktır.