Mahkemede spor pantolonlarındaki şerit tasarımı tartışması

RAM

New member



Üç şerit Adidas'ın ticari markalarıdır. Şirket artık rakibi Nike ile çok fazla benzerlik gördüğü için konuyu mahkemeye taşıyor; hem de bu ilk kez değil.


Bir çift Nike pantolonunda belirli bir şekilde düzenlenmiş kaç tane şerit görülebilir? Düsseldorf Yüksek Bölge Mahkemesi bu haftadan beri bu soruyla ilgileniyor. Temyiz süreci Salı günü başladı. Arka planda spor malzemeleri üreticileri Nike ve Adidas arasındaki bir anlaşmazlık var. Mahkeme başkanı Erfried Schüttpelz kararı 28 Mayıs'ta açıklamak istiyor.


Anlaşmazlığın nedeni, Adidas'ın ünlü markası olan üç paralel çizgidir. Bazı Nike pantolonlarının sözde kendi tasarımına çok benzemesi nedeniyle Herzogenaurach merkezli şirket, 2022'de ticari marka korumasının ihlal edildiğini gördü. Daha sonra Düsseldorf Bölge Mahkemesi, Nike'ın Almanya'da beş belirli pantolon sunmasını yasaklayan bir karar yayınladı. ABD'li şirket itirazda bulundu. Bir yıl sonra, Eylül 2023'te bölge mahkemesi kararı onayladı ancak Nike karara itiraz etti; şimdi kararın yeniden verilmesi gerekiyor.


Adidas avukatı: “Hedefli bir saldırı”


ABD'li şirket açısından bakıldığında Adidas'ın talep ettiği koruma kapsamı, şerit desenleri açısından çok dar. Nike avukatı Burkhard Führmeyer sözlü duruşmada “Çizgili her şey koruma kapsamına girmiyor” dedi. Pantolonun yan tarafındaki şeritler uzun zamandır ortalıkta dolaşıyor. Bunların dekorasyon ve dekoratif unsur olarak yapıştırılması tavsiye edilir. Nike ürünlerinin tasarımı, diğer şeylerin yanı sıra, farklı sayıdaki ve genişlikteki şeritler, boşluklar ve renk kontrastları nedeniyle Adidas'tan farklıdır. Nike Swoosh logosu da tüketiciler tarafından açıkça görülebiliyor.


Adidas'ın bakış açısına göre asıl hukuki soru şu: “Nike'ın bunu yapmasına izin veriliyor mu? Korumanın kapsamı ne kadar geniş?” avukat Christian Rassmann savundu. Nike'ın çok sayıda çizgili ürünü Adidas'a yönelik “hedefli bir saldırıdır”. Bu gibi durumlarda, ticari marka koruması onlarca yıldır ticari markasını oluşturan sahibini korumak için mevcuttur. Rassmann şunu sordu: “Rakibim benzer ürünleri büyük miktarlarda piyasaya sürmeye başlarsa markam hâlâ işe yarayacak mı?” Karışıklık riskine ek olarak bu durum öncelikle Adidas markasının sulandırılmasına yol açmaktadır.


Hakim: “Bir yere sınır çizmemiz lazım”


Yargıç Schüttpelz her şeyden önce hukuki bir ikilem görüyor. “Bir yere çizgi çekmemiz lazım. Ama nerede?” Tanınmış Adidas çizgileri Alman nüfusunun büyük bir kısmı tarafından biliniyor. Ancak tüketiciler bu nedenle Adidas olmadığını hemen anlayacaklardır. Bununla birlikte, tanınmış markaların daha fazla yasal korumaya hakkı vardır. Söz konusu pantolonlarla ilgili olarak, Adidas tasarımına çok yakın ve dolayısıyla sakıncalı olup olmadığına duruma göre karar vereceğini açıkladı. Ancak duruşmanın sonunda hakim, bunun biraz zaman gerektirdiğini söyledi.


Geçmişte şeritlerle ilgili defalarca hukuki anlaşmazlıklar yaşanmıştı. Adidas, 2019'da Avrupa Birliği Genel Mahkemesi önünde kaybetti. Bu, Adidas'ın üç çizgisinin her biçim ve tasarımda ticari marka kanunu tarafından korunmadığına karar vermişti. Bir yıl önce Adidas başarıya ulaştı. O zamanki arka plan, bir rakibin AB Ticari Marka Ofisi tarafından korunan iki paralel yatay şeritli ayakkabılara sahip olma girişimiydi. Nike ile 2005 yılında zaten bir anlaşmazlık vardı. O dönemde Adidas, ABD'li şirketin iki şerit işaretli pantolon modellerinin ticari marka haklarını ihlal ettiği ve artık satılamayacağı yönünde yaptırım uygulamıştı.